ponedeljek, 9. februar 2015

Prešernov dan in diskriminacija žensk.../ Prešeren day and discrimination of the women...

Prešernov dan...za nekatere praznik pijancev...zame dan brezplačnih vstopov v muzeje in galerije..wohoo!!! Letos smo se odločili za Fužinski grad in Polhorgajsko graščino....lani sem bila v centru mesta, kjer je bilo polno obiskovalcev, predvsem v mestnem in naravoslovnem muzeju (priporočam ogled).
Zjutraj smo odšli kar pozno iz Celja....pridemo v Ljubljano, seveda Monika ne more brez Marks & Spencerja, tako da smo se še ustavili v BTC-ju...ampak sem tudi jaz dobila stvari za moj naslednji projekt v Artu...yes yes!!! Super prijazna prodajalka...smoothie, coffee, banane in gremo proti Fužinskemu gradu.
Preden najdeš grad....adijo pamet!! Ena tabla in potem konec...Tam kjer potrebuješ table jih ni, tam ko jih ne potrebuješ jih imaš pa koliko hočeš (primer gradovi iz prejšnje objave)...nekako pozabimo na navigacijo, smo še old school varianta ...prispemo na cilj...

Grad/ Castle Fužine

V Muzeju za arhitekturo in oblikovanje smo sami...trenutno imajo razstavo Marka Turka- Homo Faber...ali drugače mikrofone in magnetofone. Priznam, to je meni neznanka....vsaka stvar, ki ima kable ni zame...in očitno je veliko takšnih stvari...takšne stvari prepuščam strokovnjakom.
Mikrofoni Marka Turka spadajo med največje ikone slovenskega oblikovanja...ste že kdaj slišali za to?? Tudi jaz ne...od leta 1963 je redno prejemal nagrade za oblikovanje po celem svetu...leta 1965 celo Prešernovo nagrado. Imamo lepo število slovencev, ki se lahko pohvalijo za viden uspeh zunaj meja, a mi sploh ne vemo zanje...

Ročno izdelani Turkovi mikrofoni /  Handmade Turk's microphones

Ker me je pa predvsem zanimal arhitekturni del, nam je prijazen gospodič poslal go. Katarino Metelko, ki je ravno takrat bila v muzeju...Ga. Katarina je umetnostna zgodovinarska in je prava zakladnica informacij...
Plečnikove razstave na žalost nimajo več od leta 2010. Njegovo delo in predvsem življenje si lahko ogledate v njegovi hiši na Karunovi 4 in 6 v Ljubljani, ampak šele od septembra naprej, hiša je namreč trenutno zaprta za javnost, ker jo renovirajo...očitno sem imela srečo, ker sem jo obiskala samo mesec pred zaprtjem...
Na Fužinskem gradu so še vidne ohranjene freske iz 16. stoletja, postavljen je bil namreč med letom 1528 in 1557 v renesančnem slogu, postavila ga je družina Khisle iz Bavarske.
Družina Khisle je podpirala Primoža Trubarja, prav na Fužinskem gradu, pa je bil napisan prvi uradni slovenski dokument in sicer poročilo o vinski nakladi. Omeni še slamnikarstvo in pobudnika, ki je spromoviral domžalski slamnik -Fidelis Trpinc, ki je kupil grad leta 1825. Okoli Fužin naj bi bila polja mislim da pšenice in je takrat začel izdelovati slamnike...bil je tudi eden izmed največjih podjetnikov tistega časa v Sloveniji.
In ne...teh informacij ne boste našli nikjer na spletu...

Ohranjene freske iz 16 st. / Preserved frescoes from 16. cenutry

Majčke: Zajtrk s Plečnikom- navdih ahitektske risbe za lj tržnico...19€
Shirts: Breakfast with Plečnik- inspired by drawings for the Ljubljana market

Obrambni stolp / Plečnikov most
Tower Defense / Fužine bridge (Plečnik's work)

Ker smo bili ravno v Ljubljani, smo še na Tinino željo odšli k Brendiju...bila je namreč njegova oboževalka od svojega 6 leta, saj kot sama pravi, ji je njegova Mandarina pomagala v težkih časih, ko se je pri teh rosnih letih bojevala z levkemijo...

In že gremo proti Polhovem Gradcu...Monikina navigacija nas pripelje do Kranja...zadeve s kabli ja...not for me...super, gremo nazaj. Pripeljemo se do Medvod in iščemo Soro...nikjer table za Soro...old school varianta...ja vprašaš ne!! Razen če vozijo dedi!
Da se ponovno ne vozimo okoli riti v žep, smo šli kar čez Katarino...višina 728m, pozimi brez verig ne gre...za primer...cesta takšna kot za Celjski grad, samo 1x ožja in rahlo bolj strma...mi smo imeli srečo, saj je bila cesta odlično splužena...

Katarina (728m)

No v Polhovem Gradcu pa so odlične table...prispemo do Polhograjske graščine v kateri je krajevni muzej, ter muzej pošte in telekomunikacij...

Pohlograjska graščina / Mansion of Polhov Gradec

Ah modro nebo...hitro še par fotografij in se odpravimo v muzej ...

Začetki pošte (začetek 19.stoletja) in danes...

Začetki telefonov / Telephone beginings

Super za videti....ampak za ženske pa ni bilo najboljše obdobje...vse do sredine 19. stoletja je bilo nespremenljivo, da bi ženske opravljale delo in za njega dobile plačilo! Tehnološki napredek je kasneje omogočal več zaposlitev in tako so se vdove in neporočene žene lahko zaposlile. Zaposlovali so jih pa iz ekonomskih razlogov, saj so bile plačane veliko manj od moških na istem delovnem mestu. Poleg tega so bile bolj potrpežljive od moških in se niso spuščale v prepire s šefi...
Hmmm ni se veliko spremenilo...
Sprva so jih sprejemali le začasno, zato so jih lahko kadarkoli odpustili, v času bolezni so ostale brez prihodkov. Šele leta 1898 so dosegle, da so jih sprva zaposlili za 5 let, kasneje pa za nedoločen čas.
Leta 1909 je ženska lahko dobila službo poštne oficiantke samo če je bila vdova, ločena, samska, v nobenem primeru ni smela imeti otrok. Leta 1923 so dokončno ukinili prepoved opravljanja poklica poročenim ženskam...

Začetek / the begining 19. st.

Temelji graščine segajo v 13. stoletje, v okolici gradu je še Neptunova fontana, čudovit grajski park v katerem se odvijajo poroke, nasproti graščine pa stoji hiša, ki je bila namenjena služičadi, sredi parka je pralnica ...žal sem videla samo kup snega...počasi se poslovimo...

Lakota huda, zato se ustavimo na poti proti Ljubljani pri Kramarjevem hramu, kateri mi je takoj padel v oči že prvikrat, ko smo se peljali mimo...lep in domač ambient, hitra postrežba in odlična hrana, predvsem pica je bila božanska!! O njej še bom dolgo sanjala. Priporočam...

Kramarjev hram

ENGLISH VERSION:

Prešeren Day ...free entry to museums and galeries..wohoo!!! This year we decided to visit Fužine castle and Mansion Polhov Gradec .... last year I was in the city center, it was full of visitors, especially in urban and science museum (I recommend viewing).
In the morning we went late from Celje... we come to Ljubljana and of course, Monika can't live without Marks & Spencer, so we stopped at the BTC ... but I also bought some stuff for my next project in Art. ..yes yes !!! Super friendly saleswoman ... smoothie, coffee, bananas and off to Fužine castle.
Before you can find the castle .... huhhh !! Only board and then it's over ... where you need boards are not there and when you don't need them but how much you want (for example castles from previous posts) ... somehow we forget the navigation, we are old school version ... finally we arrived to the Castle ...

We are alone at the Museum of Architecture and Design ... currently they have an exhibition of Mark Turk- Homo Faber ... or otherwise microphones and tape recorders. I admit, it's a mystery to me .... every thing that has cables is not for me ... and obviously a lot of things are not for me... I leave it to the professionals.
Microphones Mark Turk are among the greatest icons of Slovenian design ... Have you ever heard of it ?? Me neither ... since 1963 has regularly received design awards worldwide and in 1965 he received Prešeren Award. We have a good number of Slovenes who are very successful outside Slovenia, but we don't know them ...

Since I was mainly interested in the architectural part, we talked to Catherine Metelko, who had just been in the museum ... Ms. Katarina is an art historians and a mine of information ...
Plečnik exhibition is unfortunately not available since 2010. His work and especially life can be found in his house on Karunova 4 and 6 in Ljubljana, but only from September onwards, the house is currently closed to the public because it is under construction ... I was lucky because I had visited just a month before ...
On Fužine castle are still visible preserved frescoes from the 16th century, the Castle was built during the year is 1528 and 1557 in the Renaissance style, set up by the family Khisl from Bavaria.
Family Khisl supported Trubar's work and on Fužine castle was written first official Slovenian document, namely a report on the wine circulation.

Since we were in Ljubljana, Tina had a desire to visit Brendi ... she is a fan of him since she was 6 year old and she says his Mandarina album helped her in difficult times, when she was fighting leukemia ...
 And here we on the road to Polhov Gradec ... Monika's navigation brings us to Kranj...oh joy...now we have to turn around... We came back to  Medvode and we are looking for Sora  ... old school version ...you ask people !!
We didn't go around to get to Gradec, we went trough Katarina ... Katarina's height is 728m and in the winter you can't go without chains ... for example ... the road to the Castle Celje, is only 1x slightly narrower and steeper .. .We were lucky, because the road was plowed excellent ...

In Polhov Gradec are excellent tables ... in the mansion is the Local Museum and the Museum of Post and Telecommunications ...
For women, it was not the best period ... until the mid-19th century, it was fixed that women are not allowed to work and get paid for it! Technological advances will enable more jobs and so the widows and unmarried women can work. The women were employed for economic reasons, and they were paid much less than men for the same job. In addition, they were more patient than men and they don't like to fight with bosses ...
Hmmm not much has changed ...
They were employed only temporary, so they can be fired at any time and if they were sick, they were left without income. Only in 1898 have women reached that they could work for 5 years and later for an indefinite period.
In 1909, a woman can get a job in the post mail only if they were a widow, divorced, single, in any case they have to be without children. Married women could get a job in post office in 1923...

When we went back, we were so hungry so we stoped on the way to Ljubljana in Kramar temple... nice and homely atmosphere, quick service and excellent food, especially pizza was divine !! I recommend it ...